Geotalks AB

Ett familjeägt kunskapsföretag. I företaget arbetar Mats Larsson och Britta Wåhlin Larsson.

Mats är Geoteknisk ingenjör. Britta är Universitetslektor, Phd. 

Organisationsnummer 559415-0962

Säte: Stumsnäs Tyskvägen 10, Vikarbyn. Rättviks kommun
Bankgiro: 124-0027 Handelsbanken

IBAN SE02 6000 0000 0004 5661 6268

Swish-nummer 1230957704

Har F-skattsedel VAT nummer SE559415096201

Innehar konsultansvarsförsäkring (Länsförsäkringar)

Verksamhet. Bolaget ska bedriva konsultverksamhet såsom utbildning, mentorskap, författarskap och presentation inom geoteknik samt därmed förenlig verksamhet.

Affärsidé

Prata geoteknik så att alla förstår.

Uppnådda resultat

Britta har mer än 30 års erfarenhet av undervisning på högskolor och Universitet. 

Mats Larsson har mer än 45 års teknisk erfarenhet inom geoteknik. Mest som geoteknisk ingenjör i infrastrukturprojekt med ledning och uppdragshantering av geotekniska utredningar men även som chef för geoteknisk verksamhet. Tack vare sina ledaregenskaper, uppdragserfarenheter, geotekniska kunskaper och ett stort nätverk är Mats särskilt lämpad som mentor eller utbildare.

  • Ledarerfarenhet. Mer än 30 års ledarerfarenhet inom geoteknik och grundläggning.
  • Medverkade som författ
  • are eller medförfattare i ett dussintal tekniska artiklar publicerade i svenska branschtidningar.
  • Vidareutbildat ett hundratal unga geotekniska ingenjörer/fältgeotekniker inom Vectura / Sweco / WSP, 2015 – 2020
  • Varit mentor för ett tiotal unga ingenjörer inom Vectura, Sweco och WSP, 2012 – 2024
  • Hållit flera hundra tekniska föreläsningar för grupper mellan 5 till 200 personer.
  • Arbetat internationellt (Finland, Norge, Danmark och Indien) i mer än sex år.
  • Undervisat Geoteknik i Byggingenjörsprogrammet, Högskolan Dalarna, 2022-2023.
  • Utbildat WSP Byggkonstruktörer i geologi, geoteknik och grundläggning, 2023 – 2024
  • Gästföreläsare  Luleå Tekniska Universitet, avdelningen för geoteknologi, 2018 – 2024. ”Practical aspects of drilled piles.”
  • Geologiska vandringar i Rättvik 2024. 26 Juni, 10 Juli, 24 Juli och 7 Augusti.
  • Geolabb för barn 2024, Orsa 2/9 och Rättvik 9/9

Pågående arbeten

Försäljning av den svenska barnboken ”Alfred Jordborraren åker till Siljansringen”.

Försäljning av de engelska barnboken ”Alfred The soil driller goes to Siljan Geopark”.

Pågående mentorskap i projekt för unga geotekniker på WSP och Sweco. 

Gästföreläsning ”Jord som konstruktionsmaterial”. Luleå Tekniska Universitet, avdelningen för geoteknologi.

Undervisning i Geoteknik på Byggingenjörsprogrammet, Högskolan Dalarna. 

Geologidagen 14 september. Guidning i Rättviks Naturmuseum.

Guidning ”Geologipromenader” utgående från Rättviks kulturhus, sommar och hösten 2024.

Geolabb för barn på Höstlovet 2024.

Guidning Styggforsen, November 2024.

Kunder

Luleå Tekniska Universitet

Högskolan Dalarna

Länsstyrelsen Dalarna

Naturum Dalarna

Multi Ethnic Consulting AB

WSP Sverige AB

Sweco Sverige AB

Visit Dalarna

Rättviks kommun

Orsa Kommun

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Translate »